Nikolai er leder for PLAN-Bs podkastavdeling. Han har en allsidig bakgrunn fra jobber i NRK, Schibsted og Geelmuyden Kiese.
I løpet av sine fem år i NRK Super ledet han flere redaksjoner, blant annet Nett/SoMe, Publisering/Programsetting og Radio/Podkast. Gjennom ansvar for alle Supers plattformer har Nikolai innholdskompetanse fra hele verdikjeden – strategi, idé, utvikling, produksjon, bilde/profilering, publisering/kuratering, markedsføring og analyse. Han bidro også til at Super vant priser for beste digitale konsept under barne-Emmy og årets nisjenettsted under Medieprisene.
Før han startet i PLAN-B jobbet Nikolai som markedssjef i PodMe. Her ledet han PodMes markedsteam og forvaltet flere av Norges største merkevarer innen podkast mot det norske publikum.
Nikolai er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen i København. Etter studier jobbet han i Geelmuyden Kiese som prosjektleder/kommunikasjonskonsulent og ledet flere reklame- og kommunikasjonskampanjer.