Kan man lage en kampanje som får folk til å velge alkoholfritt, uten å være moraliserende og bruke pekefinger? Det er klart man kan!
Av og til jobber for godt alkovett. De fleste av oss liker å kose seg med en kald øl i sola, eller et glass vin i sofakroken, men av og til kan det kanskje være fint å velge alkoholfritt også. Hvis du for eksempel skal tidlig opp på jobb, eller på sykkeltur med barna dagen etter, eller du kunne tenke deg å ta bilen hjem. Men finnes det noen alkoholfrie alternativer som faktisk smaker like godt, og ikke føles som en slags trøstepremie? Dette ønsket Av og til, i samarbeid med Geelmuyden Kiese, å svare på i en filmserie for sosiale medier.
Solveig Kloppen ble valgt som profil for kampanjen, og på vegne av seerne smakte hun seg gjennom ulike alkoholfrie alternativer. For å gjøre kampanjen så relevant som mulig ble Solveig plassert i ulike situasjoner der det er vanlig å drikke alkohol: Grillfest om sommeren, hyttetur om høsten, og ute på byen. Sammen med en sommelier fikk hun smake på øl, cider og drinker, og fant frem til sine favoritter. Fokuset var hele tiden på å snakke om det å droppe alkoholen av og til på en avslappet og ufarlig måte, og inspirere seerne til å prøve noe nytt og alkoholfritt.
Filmene ble delt i sosiale medier, og på nettsiden til Av og til.
Idé: Geelmuyden Kiese
Produksjon: PLAN-B